Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jumping the S Curve

Hoe krijgen succesvolle bedrijven het toch voor elkaar om het ene na het andere goede product of dienst te lanceren, terwijl andere bedrijven hun succes laten doodbloeden? Voor 'Jumping the S-curve' hebben Paul Nunes en Tim Breene heel veel bedrijven geanalyseerd om uit te zoeken waar dat verschil in zit. Dit heeft geleid tot een praktisch opgezet boek met een goede wetenschappelijke onderbouwing.

Jan Jacob Bos | 26 juli 2011 | 2-3 minuten leestijd

Apple lanceert bijna aan de lopende band succesproducten. Waarin onderscheid Apple zich van andere bedrijven die hun succes niet weten vast te houden? De analyse in 'Jumping the S-curve' is even briljant als eenvoudig: de eendagsvliegen kijken vooral naar de financiële curve terwijl de succesbedrijven met veel meer factoren rekening houden. Als de financiële curve aan haar daling begint (elk succes houdt een keer op) is het echt te laat om een nieuwe succesformule in de markt te zetten.

Het is Nunes en Breene uitstekend gelukt om op heldere wijze te laten zien welke indicatoren cruciaal zijn om in uw eigen organisatie te monitoren. De voorbeelden van de tientallen verschillende organisaties illustreren goed dat het ook echt werkt. Belangrijker is echter dat zij de gemeenschappelijke deler hebben weten bloot te leggen zodat u precies weet waar u op moet sturen. Soms zijn de voorbeelden echter wel wat erg uitgebreid en leiden ze te veel af van het doel. Dit ene kritiekpuntje maken zij echter ruimschoots goed door hun scherpe analyse om te zetten in een praktische aanpak die u gemakkelijk in uw eigen organisatie kunt implementeren. De kritische vragen aan het einde van ieder hoofdstuk helpen u daarmee op weg.

Biedt 'Jumping the S-curve' dan een tovermethode die elke organisatie laat bloeien? Nee, Nunes en Breene verrichten geen wonderen. Ook in organisaties die zij onderzocht hebben gebeurt het dat ze hun succes soms niet vast weten te houden. Hoewel zij u op weg helpen om uw strategie te bepalen en hieraan een blijvende invulling te geven, moet u wel steeds zelf die nieuwe kansen zien en pakken.

Ik denk dat Nunes en Breene zich binnenkort kunnen scharen in het gezelschap van topschrijvers zoals Jim Collins, Stephen Covey, Peter Senge en vele anderen. Als dat succes zich aandient zal er ongetwijfeld een Nederlandse vertaling komen. Als u nu al een voorsprong wilt nemen kunt u beter de Engelse editie vast lezen. E

en bekende uitspraak van Wim Kan is 'Op de top kun je geen lange wandelingen maken'. Daarin heeft hij natuurlijk gelijk. 'Jumping the S-curve' gaat dan ook niet over zo lang mogelijk aan de top blijven, maar als u uitgekeken bent op de ene top (of liever gezegd: als uw klanten daarop uitgekeken zijn) zorgen dat u snel genoeg op een andere top aankomt.

Over Jan Jacob Bos

Jan Jacob Bos is een expert op het gebied van kennismanagement. In 2008 is hij bij Business School Nederland afgestudeerd op dit onderwerp. Hij heeft in zijn dissertatie een nieuw kennismanagementmodel ontwikkeld dat organisaties helpt om de strategie te vertalen naar verantwoordelijkheid voor de kenniswerkers. Dit model is in de afgelopen jaren verder uitgewerkt en praktisch toegepast. Hierover heeft Bos ook een boek geschreven dat nu bijna klaar is. Jan Jacob Bos werkt als kennismanager bij Schuberg Philis.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden