De eerste indruk van De Online Marketing Tornado van Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren is solide. Lekker formaat, goeie dikte met tegen de 350 pagina's en een gewicht dat de naam kiloknaller met recht mag dragen. Op de cover een afbeelding van een wervelwind die de zes fasen van het marketingmodel voorstellen dat de schrijvers je in het boek presenteren. Dat bestaat achtereenvolgens uit: bezoekersmagneet (waarbij het vooral gaat over strategie, doelgroepen en online vindbaarheid), ‘De rode loper' (via funneling naar conversie), De ultieme checkout (met praktische tips voor het bestel-, betaal- en upsell-proces), Affiliate Marketing (je business uitbreiden via partners), Memberships (de vondst van de auteurs om klanten te binden en meer impact te genereren) en Community Building (je raadt het al... nog meer binding, klanten ontwikkelen naar fans).
De afgelopen 25 jaar heb ik veel marketingmodellen voorbij zien komen. Dit boek zet voor mijn gevoel op onderdelen inhoudelijk niet veel nieuws neer, maar doet dat wel op het geheel. Er gaat (letterlijk) een boekje open over wat ondernemers online succesvol maakt. Zo biedt het boek een leidraad voor online vindbaarheid en conversie, waarbij het heersende adagium uit de marketingstrategie van vandaag ‘Value first' helder naar voren komt. En die combinatie is de echte meerwaarde, iets wat maar weinig auteurs voor elkaar krijgen. Een sterk aspect dat de inhoud onderstreept is dat de auteurs zelf ondernemers zijn en zich met hun bedrijven, o.m. IMU (Internet Marketing Unie), de afgelopen tien jaar volledig gewijd hebben aan online marketing. Door experimenteren, analyseren en meten kwamen ze erachter wat wel en wat niet werkt. Opvallend is dat het dan regelmatig om de hele kleine details gaat (hoe belangrijk is de kleur van je CTA-button? Vraag je wel of geen naam van je online bezoeker, het verschil tussen winst- en verliestaal, etc.)
De inhoud inspireert en zet niet alleen aan tot denken en aha-erlebnissen, maar zet je ook in de stand dat je meteen wilt starten. Of dat goed of fout is, weet ik niet, maar mijn advies aan de lezer zou zijn om eerst diagonaal door het boek te gaan. Laat je dan niet verleiden om je site te gaan aanpassen, hoe moeilijk dat ook mag zijn.
Boek met onderbouwing en zinnige reclame
De inhoud wordt ondersteund met goede onderbouwingen van andere onderzoekers en auteurs (waaronder bekende namen als Kahneman, Cialdini en Krug). De ondernemer-auteurs hebben de krenten uit de pap van online business eruit weten te halen, inclusief de laatste weetjes uit de neuromarketing. Het maakt het boek tot een samenhangend geheel waar lastig aan te twijfelen is. Dat er aan het einde van elk hoofdstuk een pagina met take-aways en een paginagrote advertentie van de eigen producten van de ondernemers wordt gepresenteerd, neem je voor lief. Het is ook niet storend, aangezien de advertentie voldoende waarde biedt en op de juiste plek staat.
Mooie teksten en voorbeelden
Sterke inhoud wordt afgewisseld met mooie teksten en direct herkenbare voorbeelden (‘Een complexe website oogst bewondering, maar een eenvoudige website oogst klanten') of deze: ‘Heb jij wel eens geprobeerd om op een feestje gewoon te gaan praten in de ruimte zonder het tegen iemand te hebben? Je zal zien dat niemand zich aangesproken voelt.' (Over de noodzaak om op internet en op je website specifiek te zijn in je doelgroepkeuze).
Zijn er dan geen minpunten? Jazeker wel. Om de theorie te verhelderen wordt er veel gebruik gemaakt van afbeeldingen, veelal screenshots. Om kort te zijn: die zijn niet te lezen. Te klein, zelfs met leesbril, vergrootglas of een foto maken en die uitvergroten... het haalt de flow uit de leesbeleving, als spreekwoordelijke bananenschillen op een rode loper.
Maar dan nog, de auteurs komen er wat mij betreft goed mee weg. Zoals Shoe Dog (van Phil Knight, oprichter van Nike) voor mij hét jongensboek voor ondernemers is, zo is De Online Marketing Tornado hét werkboek voor ondernemers.
Over Robert Buisman
Robert Buisman is strateeg in B2B Marketing & Sales en Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten. Daarnaast is hij Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, recensent voor Managementboek.nl en opinieblogger voor Marketingtribune.