De reputatie van organisaties, en ook van directieleden en commissarissen, wordt steeds belangrijker. Klanten, politici, media en maatschappelijke organisaties verwachten, eisen en halen informatie over alle zaken die zij belangrijk vinden. En ze dwingen organisaties om hun gedrag in lijn te brengen met hun beloftes.
Het is zaak dat moderne leiders in staat zijn te verbinden. Niet alleen met de mensen van de eigen organisatie, maar met alle stakeholders, inclusief de samenleving. Wij zijn ervan overtuigd dat een organisatie die echt verbonden is met haar omgeving, beter presteert en haar bestaansrecht bevestigt. Immers, organisaties worden steeds kritischer gevolgd door hun omgeving.
Emoties en beleving winnen het tegenwoordig van feiten en cijfers in de snelle (online) meningsvorming. En juist omdat iedereen met elkaar is verbonden via (sociale) netwerken kan de reputatie snel onder druk komen te staan. Anno nu komt de reputatie te voet en gaat per Twitter. En daarmee ontstaat steeds meer Spanning rond de boardroom.
Vertrouwen is broos
Het vertrouwen van de omgeving in bestuurders en toezichthouders van organisaties is heel broos. Daar waar het zakelijk misgaat, kan de reputatie van een topman/-vrouw of een toezichthoudende commissaris te gronde worden gericht. Het (verkeerd) handelen of het niet handelen wordt topbestuurders en hun commissarissen persoonlijk toegerekend. En vervolgens worden ze er publiekelijk voor afgestraft. Maar zorgvuldig omgaan met reputatie kan ook kansen bieden.
Reputatiemanagement is voor directeuren en commissarissen inmiddels een van de belangrijkste onderwerpen in de boardroom. Het bouwen en beschermen van reputatie kun en mag je niet overlaten aan de afdeling Communicatie. Bestuurders en commissarissen vervullen er zelf een cruciale rol in, en dat betekent dat je er ook actief mee bezig dient te zijn om uiteindelijke regie uit te oefenen.
In Spanning rond de boardroom verschaffen wij aan de hand van korte, inhoudelijke hoofdstukken over de belangrijkste aspecten van reputatiemanagement inzicht over hoe je reputaties bouwt en beschermt. Van organisaties én van personen.
Interviews met toppers
Door het hele boek heen staan onze vraaggesprekken met topbestuurders en (president)commissarissen. Samen maken deze bijdragen één ding glashelder: reputatiemanagement is voor elke moderne leider een absolute voorwaarde om in verbinding te zijn en – zo mogelijk nog belangrijker – in verbinding te blijven met de samenleving.
Zo hebben we interviews gehouden met bestuurders als Eelco Blok (KPN), Dick Berlijn (Deloitte), Cees ’t Hart (Carlsberg Group), Daniel Ropers (Bol.com), Gerard van Olphen (APG), Jos de Blok (Buurtzorg), Jan de Jong (NOS), Salem Samhoud (&Samhoud) en Susi Zijderveld (NS). Topcommissarissen als Mijntje Lückerath-Rovers, Erik van de Merwe, Jacqueline Rijsdijk en Mirjam Sijmons belichten het onderwerp vanuit hun rol als toezichthouder. Margot Scheltema, voormalig nummer 1 van de Management Scope Top-50 Corporate Vrouwen, geeft haar visie in het voorwoord.
Judgement Day
De rode draad in al deze gesprekken is dat de voorbereiding en een zeer proactieve houding cruciaal zijn. Vandaag de dag word je niet beoordeeld op de prestaties van de afgelopen twintig jaar, maar op de vraag hoe je vandaag omgaat met een situatie die potentieel schade berokkent aan de reputatie. Het is dus iedere dag ‘judgement day’ voor de bestuurlijke top van organisaties. En daar kun je maar beter heel goed op voorbereid zijn.
Met Spanning rond de boardroom hebben wij het eerste reputatieboek speciaal voor directeuren en commissarissen geschreven. Het boek geeft inzicht in de visie en ervaring van ons als reputatie-experts en van aansprekende collega-bestuurders en commissarissen. Maar tegelijkertijd biedt het ook hele praktische tips voor het planmatig bouwen en beschermen van de eigen reputatie. Zoals Eelco Blok, CEO van KPN, het treffend verwoord in het boek: 'Het succes van reputatiemanagement schuilt in het consistent uitvoeren van je plan!'
Spanning rond de boardroom is sinds eind juni verkrijgbaar en is geschreven door Eric Heres en Frank Peters. Beide auteurs zijn partner bij VIRTUS Communications.
Over Frank Peters
Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.