Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders

‘Je bent wat er over je gezegd wordt als je niet in de kamer bent’…. dat is je reputatie. En die reputatie wordt steeds belangrijker. En dat geldt zowel voor jezelf als privépersoon, je rol als toezichthouder en de organisatie waarop je toezicht houdt.

Frank Peters | 4 november 2024 | 3-4 minuten leestijd

Iedere commissaris heeft bewust of onbewust zeer direct te maken met reputatie. Dat geldt op de eerste plaats natuurlijk voor de reputatie van de organisatie waarop hij toezicht houdt. Je bent immers als toezichthouder verantwoordelijk voor het wel en wee van de organisatie en daarmee ultiem ook voor de reputatie ervan. Maar daarnaast heb je natuurlijk zelf als toezichthouder een reputatie, of je je daar nu bewust van bent of niet. Jouw eigen reputatie wordt ook beïnvloed door de wijze waarop jij inhoud en vorm heeft aan jouw toezichthoudende rol en door de reputatie van de raad van commissarissen waarvan je deel uitmaakt. En door jouw gedrag dat je laat zien in de rest van je leven. Jouw eigen reputatie bepaalt hoe je gezien wordt in je huidige toezichthoudende rol en is medebepalend voor de vraag of je interessant bent voor nieuwe posities als toezichthouder.

googelen

Ik hoor vaak van bestuurders en toezichthouders dat ze niet met hun reputatie bezig zijn. Maar op bijvoorbeeld de vraag of ze zichzelf wel eens googelen zegt nagenoeg iedereen ja. Kortom het is iets waar je niet actief mee bezig zegt te willen zijn, maar wat wel degelijk belangrijk voor je is. Bovendien ontbreekt vaak de kennis van reputatiemanagement. Veelal heerst ook de misvatting dat de reputatie maakbaar is en vooral wordt bepaald door communicatie. In de praktijk speelt communicatie slechts een minimale rol bij het bouwen van je reputatie. Het is vooral je gedrag dat bepalend is voor de beeldvorming. 

integriteit, daden, leiderschap en verbinding

‘Je bent wat er over je gezegd wordt als je niet in de kamer bent’…. dat is je reputatie. En die reputatie wordt steeds belangrijker. En dat geldt zowel voor jezelf als privépersoon, je rol als toezichthouder en de organisatie waarop je toezicht houdt.  Je reputatie is dus het beeld dat de omgeving van je heeft. En het is slechts tot op zekere hoogte mogelijk om dat beeld zelf actief te bepalen, laat staan te managen. De omgeving is terecht kritisch en vertrouwt je niet langer op mooie woorden en beloftes. Zij beoordeelt je nu op integriteit, daden, leiderschap en verbinding met de omgeving.

kwetsbaarder dan ooit

Een goede reputatie onderscheidt je van de rest en schept daardoor kansen. Tegelijkertijd is je reputatie ook kwetsbaarder dan ooit. We zijn steeds meer gaan letten op de ander en we worden aangesproken op onze daden. Of juist het achterwege blijven daarvan. Maar het gaat nog verder, want de omgeving rekent je namelijk steeds harder en persoonlijker af op je gedrag. Kortom, je wordt zeer kritisch gevolgd,  beoordeeld en zo nodig publiek geslachtofferd. Het huidige social media tijdperk heeft er voor gezorgd dat de wereld steeds transparanter wordt en er steeds minder verborgen blijft.

reputatiemanagement

Bovendien is reputatiedruk nu eenvoudig te organiseren. Dat kan al met één gerichte tweet. De omgeving is jury, rechter en beul geworden. Met deze ontwikkeling neemt de druk dus steeds meer toe. Voor je het weet lijd je persoonlijk schade: juridisch, financieel of in reputatie. Maar deze tijd biedt ook kansen als je je bewust bent van de mogelijkheden en de wetten van reputatiemanagement. Ultiem gaat het er om dat je je toezichthoudende rol echt serieus neemt en deze naar eer en geweten vervult.

In mijn ogen kenmerken excellente commissarissen zich door de volgende aspecten: consistentie, omgevingsgericht, transparant, verbindend, integer, vooruitziend, leidend en coöperatief. Deze elementen heb ik als acht basislessen uitgewerkt in Reputatiemanagement voor commissarissen en toezichthouders. Het zijn de belangrijkste bouwstenen voor jouw persoonlijke reputatie als commissaris.

Over Frank Peters

Frank Peters is oprichter van VIRTUS Communications (2014). Daarvoor gaf hij bijna 19 jaar leiding aan de Nederlandse vestiging van het internationale PR-netwerk Porter Novelli. Hij zit ruim 30 jaar in het communicatievak en zijn specialismen zijn reputatiemanagement, issuemanagement en crisiscommunicatie. Hij is o.m. de auteur van Het juiste doen als niemand kijkt en Van Winst naar Waarde.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden