Leer je eigen én andermans voorkeursgedrag kennen en doe daar vervolgens voor beide partijen je voordeel mee... dát is waar het wat ons betreft in DISC van A tot Z om draait. Want goed communiceren begint tenslotte met (zelf)inzicht en met inzicht in de ander en wat die specifiek van jou nodig heeft.
Of dat handig is? Vonden wij van wel!! Zeker voor managers, coaches, hr-business partners en andere professionals, maar in feite gewoon voor iedereen die beter wil communiceren en moeite wil doen om beter af te stemmen op de ander. Je leert in dit boek dus waarom mensen doen, zoals ze doen.
Niks nieuws onder de zon zou je zeggen, business as usual. Of toch wel? In dit boek geven we veel tips en concrete handvatten om het net allemaal een tikkeltje anders, slimmer of effectiever te doen waardoor je uiteindelijk betere resultaten gaat boeken. Bovendien staat het boordevol herkenbare praktijkcases.
Onze missie
Wij vinden het van essentieel belang dat mensen die het DISC-model willen gebruiken ook daadwerkelijk goed weten hoe het model werkt en in elkaar steekt. Er is helaas veel wildgroei in het aanbod van DISC en wij willen daar graag duidelijk onderscheid in maken. Vaak wordt het te kort door de bocht ingezet of lijkt het ‘hokjesdenken' te stimuleren. Niets is echter minder waar!
Wij zetten ons in om het DISC-model de plek te geven die het verdient.
In ons boek DISC van A tot Z krijg je dan ook een grondige uiteenzetting van de basis van het DISC model, waarmee je al prima in staat bent om het voorkeursgedrag te typeren en daarmee tevens te snappen hoe je je collega, medewerker, leidinggevende, partner of vriend(in) het beste kan benaderen. We hebben allemaal wel mensen in onze omgeving waarmee het goed klikt óf waarmee het juist niet zo klikt. Met dit boek ben je in staat om te doorgronden hoe dat komt én vooral wat je er actief aan zou kunnen doen om dat naar een hoger level te brengen of juist te verbeteren. Er staan zoals gezegd talloze praktijkvoorbeelden en casussen in die wij in de afgelopen jaren hebben verzameld en die we graag met jullie delen om je alvast op weg te helpen.
Houvast bij de alledaagse communicatie
DISC.. dat is toch met die kleurtjes? Dat klopt, maar het gaat in de basis juist niet om die rode, gele, groene en blauwe kleurtjes. Dat is slechts bedoeld om visuele kracht bij te zetten en het model toegankelijker en praktischer te maken.
Waar het vooral wel om draait is dat het een ijzersterk omgevingsmodel is, geheel vrij van waardeoordeel en dat zich door de jaren heen in theorie en praktijk ruimschoots heeft bewezen. Zie het als een klimaatregelaar of gebruiksaanwijzing voor effectieve en positieve communicatie. Wij hebben daarin zelf een aantal zaken specifiek doorontwikkeld, die we uiteraard ook in dit boek hebben opgenomen. Het is een laagdrempelig en eenvoudig te gebruiken model, waardoor iedereen in staat is om zijn of haar communicatie aan te passen en op tal van fronten te verbeteren.
Vanuit onze eigen DISC•ACADEMY trainen wij al jarenlang met veel passie leidinggevenden, teams, coaches en andere professionals. We leren bijvoorbeeld managers hoe ze beter kunnen leidinggeven en coaches hoe zij dat weer aan anderen kunnen leren.
Ook leiden we professionals op om zelf gecertificeerd aan de slag te kunnen met DISC en daarnaast verzorgen we een aantal verdiepingsopleidingen vanuit DISC richting teamdynamiek, leiderschap en sales en bieden we voor de gevorderde DISC-gebruikers een heuse masteropleiding DISC.
DISC van A tot Z is een waardevolle aanvulling en geeft ons de kans om op een goede manier het DISC-model nog meer onder de aandacht te brengen. Met dit boek willen we iedereen de mogelijkheid geven om gebruik te maken van DISC. Gewoon, omdat het werkt!
Peter Haenraets en Hans van Elewout zijn de oprichters en eigenaren van opleidingsinstituut DISC•ACADEMY. Ze leren trainers, coaches, managers, hr-business partners en andere professionals hoe ze DISC optimaal kunnen inzetten om de communicatie (in organisaties) te verbeteren en om te zetten in een gezamenlijke taal. Ze zijn de auteurs van DISC van A tot Z.