Voorbeelden van kleine en inmiddels grote ondernemers die zich in een nieuwe economie bevinden, nadenken over kansen voor mensen onder aan de samenleving die ook een kans verdienen in deze snelle samenleving. Inclusiviteit. Die tegen de ‘race to the bottom’ zijn waar de goedkoopste wint. En winst maakt vaak over de hoofden van mensen in Derde Wereldlanden. Voorbeelden uit de retail (Studio Jix in Amsterdam) en de food (The Big H, de grootste dakboerderij van Europa in Antwerpen) genoeg. Over Marqt dat uiteindelijk Albert Heijn wist te bewegen na te denken over duurzaam verantwoorde voeding.
Het boek staat verder vol met voorbeelden van business modellen waar de meeste ondernemers niet even één-twee-drie aan denken. Gevaarlijke soms, omdat tussenpartijen verdwijnen. Zoals Peerby voorstaat. Omdat producten misschien iets duurder moeten zijn om eerlijker prijzen te kunnen betalen aan de leveranciers. Tony Chocoleny bijvoorbeeld. Omdat de maatschappelijke problemen rondom de gezondheid van onze moederaarde, gebruik van energie en uitputting van grondstoffen, betere lokale samenwerking buiten alle gebaande paden, toch weleens nopen slim na te gaan denken en initiatief te nemen. Dit boek staat vol met voorbeelden van ondernemers die aan de slag gingen met deze wicked problems. Ze geven wel aan dat dit niet makkelijk is. Impact ok, dat wordt bereikt. De juiste balans vinden tussen sociale waarde en financieel overleven is een moeilijk. Er komen inmiddels meer sociale investeerders die niet alleen voor de ‘X % €€’s ROI in Y jaar’ denken.
Persoonlijke heb ik dit jaar bij het ontwikkelen van duurzame businessmodellen veel profijt van Jan Jonker (red.) Nieuwe Business Modellen. Zeer leesbaar, praktisch en op de shortlist in 2015. Een introductieartikel staat in nummer 27 van Slow Management (‘Winst’). Jan Jonker is onderzoeker en hoogleraar dus hij gaat al weer verder dan waar zijn boek is gestopt. Onlangs verscheen Circulair organiseren (‘Werkboek voor het ontwikkelen van een circulair businessmodel’) waarvan het e-book hier gratis te downloaden is.
Een mooie aanvulling op Zaken die je raken om aan de slag te gaan met je eigen ideeën om impact te creëren. Klein beginnen met het butterfly effect in het achterhoofd. Dus lezen op vakantie en na de zomer eens goed kijken hoe u in eigen bedrijf, wijk of vereniging impact te kunt veroorzaken.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.