Valkuil 2: Meteen beginnen met schrijven
Laatst stuurde Henk me zijn manuscript toe. ‘Ik heb alles eerst maar eens op papier gezet en heb vanuit mezelf geschreven, maar ben er nog niet tevreden over.’ Zijn manuscript begint met een lange aanloop wat er misgaat in organisaties en waarom het tijd is voor een nieuwe organisatiestructuur. Halverwege het manuscript vertelde Henk wat zijn oplossing hiervoor was. Bij het laatste hoofdstuk werd het echt interessant want toen vertelde hij hoe je die oplossing zelf kunt gebruiken. Helaas was dit een heel kort hoofdstuk.
Als Hans van tevoren had nagedacht over de opzet en zijn inhoudsopgave aan een aantal mensen had voorgelegd, had hij een boek geschreven dat interessanter was voor zijn knuffelklanten; de mensen die hij het liefst wil bereiken met zijn boek. Rommeligheid zit ‘m niet alleen in de opzet en opbouw van de hoofdstukken, maar ook binnen de hoofdstukken; veel herhalingen, beloftes niet nakomen en schrijven vanuit je eigen referentiekader. Het resultaat is doorgaans een lang manuscript waar lezers in verdwalen en waarin uitgevers niet willen investeren.
Voor je gaat schrijven, maak je dus eerst een plan. Wat is de opzet van je boek? Beschrijf je een stappenplan, een voor-na-situatie of behandel je acht thema’s? Hou je opzet simpel, daarmee geef je jezelf focus en begrijpt je lezer onmiddellijk hoe je boek in elkaar zit. Vervolgens schrijf je de hoofdstukken en subhoofdstukken uit. Vormen deze een logisch verhaal? Leg je inhoudsopgave ook eens voor aan een aantal ‘knuffelklanten’. De hoofdstuktitels kun je natuurlijk aanpassen en deze inhoudsopgave is niet definitief. Wel heb je hiermee een stevig fundament om je boek te schrijven
‘Begin met het hoofdstuk dat je het makkelijkste schrijft’, adviseer ik auteurs regelmatig. Ook binnen de hoofdstukken bied je structuur; begin met een inleiding en rond je hoofdstuk af met een (korte) conclusie en een bruggetje naar het volgende hoofdstuk. Hiermee laat je steeds zien welke structuur jij voor je boek uitgedacht hebt. Je neemt je lezer mee in je verhaal en daardoor kan hij je boodschap beter volgen.