Al voor het verschijnen van Human2Human boekte De Jonge succes. Jos Burgers en Steven Van Belleghem schreven een aanbeveling en het boek steeg in de ranking op Managementboek.nl. ‘Het is een obsessie, elke ochtend kijk ik eerst: waar sta ik op Managementboek?’
Tijdens de boeklancering behandelt De Jonge haar boek Human2Human in vogelvlucht. ‘Een klantrelatie kun je op verschillende niveaus hebben: minimaal, verwacht, verlangd en het hoogste niveau: human to human.’ Vlot noemt De Jonge een aantal manieren om klanten te vinden. ‘Wie is je doelgroep? Als je dit weet, kun je doelgericht DANSen.’ Waarbij DANS staat voor Direct contact, Aanbevelingen, Netwerken en Spreken of schrijven. ‘Steeds vaker wordt een blogger gevraagd in plaats van fotomodel.’
Klanten willen vervolgens verwend worden, vertelt De Jonge overtuigend. ‘Geef ze kleine cadeautjes, die hebben een groot psychologisch effect. Voor mijn boek kreeg ik deze verrassingsbox met een ballon met mijn foto erop. Hartstikke leuk!’ De Jonge geeft nog meer tips om klanten te hebben. ‘Bel gewoon eens: ‘Hoe is het? zonder dat je iets probeert te verkopen.’
Het derde deel in haar boek gaat over klanten houden. Ook hieruit geeft De Jonge enkele tips. ‘Zorg dat je op mijn netvlies blijft. Doe dit zowel online als offline. Stuur bijvoorbeeld een link naar een artikel of een ansichtkaart.’ Als je een human to human klantrelatie hebt, ben je extreem klantgericht: in alle diensten zit je human to human. ‘Je streeft niet je eigen succes na, je kijkt hoe je steeds opnieuw waarde kunt bieden.’
Het eerste exemplaar van Human2Human gaat naar de eigenaar van Villa Magnolia, een hotel in Oostkapelle waar De Jonge zich graag terugtrekt om boeken te schrijven. ‘Als ik aankom in Villa Magnolia, zet hij stoofpeertjes voor me neer omdat hij weet dat ik daar dol op ben. Het boeket in mijn studio heeft de kleuren van mijn bedrijf en er ligt een handgeschreven briefje. Jerry Troy is een echte human2human hotelier.’
Nienke van Oeveren, redacteur van managementboeken bij Boekredactie.