Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

De managementboeken van Louis van Gaal

Het was het WK van het teambelang, van collectief denken en de hele mens. Allemaal termen uit de koker van Louis van Gaal, die eindelijk zag dat de rest van de wereld beaamde wat hij al jaren riep: hij is de beste ter wereld. Wat kunnen managers van hem leren?

Ger Post | 11 juli 2014 | 2-3 minuten leestijd

Na zijn gouden keeperswissel was de internationale pers niet meer te houden. Het Belgische Sporza schreef over ‘het meesterbrein’: ‘Hij heeft nu voor eeuwig en altijd bewezen dat hij misschien wel de beste trainer is die Nederland ooit gekend heeft en misschien wel een van de allerbeste ooit in de wereld.’ Van Gaal had het zelf kunnen zeggen. Sterker nog, hij zei het al twintig jaar eerder, toen hij trainer werd bij Ajax: ‘Gefeliciteerd met de beste trainer ter wereld.’

Maar waar haalt ‘Louis van Genial’, zoals het Duitse Bild hem na De Wissel noemde, zijn kennis vandaan? Dat hij graag psychologieboeken leest, dat wisten we al. Maar hij heeft ook flink wat managementboeken onder zijn gordel, zo blijkt uit een artikel in het NRC. In de krant publiceerde consultant Max Christern een minimanagementcursus over de successen van Van Gaal en hij linkte dit aan een drietal managementboeken.

1) Sluit toeval zoveel mogelijk uit
Op basis van het boek Louis van Gaal - Hoe smeed je wereldkampioenen, schrijft Christern: ‘De conclusie van de schrijvers (Jeroen Visscher en Jurgen Frumau – red.) is dat Van Gaal er alles aan doet om het toeval uit te sluiten. Zijn aanpak is kraakhelder: de instelling en het karakter van de spelers geven in topsport de doorslag en zijn beïnvloedbaar. Hij selecteert zijn spelers op die manier en biedt ze aanknopingspunten voor verbetering.’

2) Veranderen, verrassen en vertrouwen
De manier waarop Van Gaal zijn spelers op een intense manier betrok bij zijn missie en hoe hij ze vertrouwen gaf dat ze het verschil konden maken als ze zijn methode zouden volgen, raakt volgens Christern aan de theorieën uit ‘de oergids voor managers’: In Search of Excellence (Excellente ondernemingen, uit 1982) van Tom Peters en Robert Waterman. ‘Daarin onderscheiden de schrijvers vier elementen voor succes bij bedrijven: een sterke teamgeest, een perfecte uitvoering van de kerntaken, een vastomlijnd plan en duidelijkheid en geloofwaardigheid. Al die elementen vind je terug in de methode Van Gaal.’

3) Discipline als de basis voor succes
Volgens Christern is discipline ook in het bedrijfsleven een succesfactor. ‘Jim Collins, auteur van de bestseller onder de managementboeken Good to Great, onderzocht hoe echt succesvolle bedrijven zich onderscheiden van hun concurrenten. Een "gedisciplineerde organisatiestructuur" is een van de zeven succesfactoren. Daarnaast noemt hij het werven van de juiste mensen en blijven vertrouwen op succes. Het past allemaal goed bij de methode-Van Gaal.’

Dat Collins ook schreef dat diezelfde succesvolle bedrijven leiders aan het roer hadden die keiharde toewijding combineerden met extreme persoonlijke nederigheid, dat vergeten we dan maar even bij de methode Van Gaal. Van Gaal is in zijn eigen woorden: ‘Zelfverzekerd, arrogant, dominant, eerlijk, hard werkend en vernieuwend.’

Over Ger Post
Ger Post (1981) studeerde journalistiek en cognitieve neurowetenschappen en is nu docent brain and cognitive sciences aan de Universiteit van Amsterdam. Naast handboeken over interdisciplinair onderzoek, schrijft hij als journalist stukken over hersenonderzoek voor De Neuroloog en Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden