De firma is in een notendop het verhaal van McKinsey en de invloed op het moderne bedrijfsleven. Opgericht in 1929 door James McKinsey was McKinsey jarenlang de onderliggende partij op strategisch advies niveau van bijvoorbeeld de Boston Consultancy Group. De basis voor de internationale dominantie werd door CEO Ron Daniel in de jaren zeventig en tachtig gelegd en doorgetrokken in de jaren negentig door CEO Rajat Gupta. McKinsey transformeerde van consultancy bedrijf naar kennis dienstenverlener.
McKinsey creëerde met kennis supersterren als Tom Peters (Excellente ondernemingen, samen met Robert Waterman) en Kenichi Ohmae (Globalisering). Met honderden partners en een glamour uitstraling kwamen ook de eerste scheuren. Zeker toen McKinsey mee ging in de groeigolf die Wall Street overspoelde. Exemplarisch is de overgang van de McKinsey consultant Jeff Skilling naar ‘elektriciteitsboer’ Enron. Ondersteunt door McKinsey-consultants en dito methoden groeide dit bedrijf, totdat het in 2001 explodeerde. Het zou ‘the firm’ nog jaren nagedragen worden.
Toch bleek McKinsey in staat in de jaren na deze affaire te groeien tot een global player die de aandacht op kennis en de zachte kant van management heeft gelegd. De CEO’s legden daar de nadruk op. Kortom: een rijk boek over een inmiddels (kleur)rijke en geschakeerde bedrijfsgeschiedenis.
Over Bertrand Weegenaar
Bertrand Weegenaar is als hogeschooldocent HBO-ICT werkzaam op Windesheim. Zijn voorliefde ligt bij de onderwerpen strategie, marketing, geschiedenis; biografieën en internet; e-business.