Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Nieuws

Spelend veranderen

‘Je wilt sturing geven aan een verandering die echt iets oplevert en waar veel mensen bij betrokken zijn.’ Hoe voer je dit uit, zorg je dat er echt een gedragsverandering en dus resultaat komt? Ronald van Westering vertelt het tijdens het boekevent De 4 disciplines van uitvoering. ‘De methode lijkt makkelijk, maar is moeilijk om echt goed te doen.’

Nienke van Oeveren | 11 oktober 2013 | 1-2 minuten leestijd

De 4 disciplines is een uitvoeringsmethode die Sean Covey en Chris McChesney beschrijven in hun boek De 4 disciplines van uitvoering. Ronald van Westering, die meewerkte aan de Nederlandse vertaling, gebruikt deze methode al een paar jaar als consultant bij FranklinCovey. Na de pauze komt een marketingstrateeg van Nuon vertellen over hun verandertraject volgens deze methode.

Wervelwind
‘De 4 disciplines is een heel krachtige aanpak voor een heel specifiek probleem’, waarschuwt Van Westering. Eén van de voorwaarden voor het gebruik is bijvoorbeeld dat je een gedragsverandering wilt. Dit is lastig, want zelfs als medewerkers enthousiast zijn over de verandering, zuigt het alledaagse werk – de zogenaamde wervelwind. Om te blijven focussen op het doel, zijn vier disciplines geformuleerd: focussen, meten, score bijhouden en verantwoorden. Kenmerkend voor de methode zijn de vrijheid die het team heeft om teamdoelen te formuleren en acties te bepalen en het spelelement. Medewerkers vertellen elkaar wat ze die dag of week gaan doen en elk team houdt zijn score bij op een eigen ontworpen scorebord.

Knuffelen
De marketingafdeling van Nuon is inmiddels al een paar maanden aan de slag met de vier disciplines. Jochem van Hove, hoofd marketingstrategie, vertelt hoe vier marketingteams de methode gebruiken om bestaande klanten ‘te knuffelen’. ‘Het begin was erg spannend: we gaan het doen! Maar je moet het enigszins behapbaar houden.’ Het team dat sommige klanten een Bijzonder Goed Gevoel moest geven, zou beginnen met kleine stapjes. Tien handgeschreven kaarten, waarop sommige klanten bellen en je een waardevol contact met ze hebt. ‘Eén team haalde zijn target niet: het doel lag te hoog en de wervelwind haalde het in.’ Maar na een eerste ronde van twaalf weken met de vier disciplines werken, is Van Hove heel tevreden: ‘De mensen komen met ideeën en weten wat klanten belangrijk vinden.’ 

Over Nienke van Oeveren
Nienke van Oeveren is redacteur van managementboeken. Via haar bedrijf Boekredactie begeleidt zij auteurs bij het uitgeven van boeken en ook werkt zij voor gevestigde uitgevers. Zij heeft Nederlands en Book and Digital Media gestudeerd en werkte jarenlang bij Managementboek.nl.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden