Genomineerden Patrick Petersen en Chris van Gils geven antwoord op de vraag: waar moeten marketeers in 2025 op letten?
Met AI terug naar de basics
Patrick Petersen schreef Handboek AI voor marketing en groei. Hij roept op om technologie goed te gebruiken.
Veel marketeers dénken de toekomstgerichtheid van het marketingmix te hebben bewerkstelligd. Maar de waarheid staat hier haaks op als je door het gebruik van AI-toepassingen de klant eigenlijk laat zien weinig moeite te willen stoppen in ‘persoonlijke, menselijke’ communicatie. In 2025 zal de marketeer back to basic gaan. Natuurlijk moet je je bezig houden met de integratie van generatieve AI in de verbetering van die klantinteractie – maar zie het vooral als creatieve en strategische partner. Vertrekpunt is een berg goede, betrouwbare gevalideerde (klant)data. Dat moet aanwezig zijn binnen de organisatie.
Waar ‘marketing’ geen beste reputatie meer kent, zorgt bijvoorbeeld de gewraakte krimpflatie in de supermarkt voor een kleiner en relatieve duurder productaanbod. B-merken staan langs de zijlijn te trappelen daar waar A-merken zich buiten de markt prijzen. Letterlijk. Dus keer terug naar de kernprincipes; waarbij de samentrekking van ‘markt’ en ‘getting’ al eeuwen draait om het bieden van meerwaarde. In een tijd waarin technologie, data en AI een steeds grotere rol spelen, kan back to basic een bewuste keuze zijn om eenvoud en helderheid te zoeken in dat waardevol kernaspect. Het richt zich op het begrijpen en toepassen van de basisprincipes die essentieel zijn voor effectieve marketing, zonder de afleiding van de buzzing trends en snackbare toepassingen. Dus zorg voor een antwoord op de vraag: What te f*ck zijn we het aan doen en hoe kunnen data en AI-analyses ons helpen een eerlijke marketingmix in elkaar te flansen?
Europese verplichting als kans
Chris van Gils schreef samen met Bart Lombaerts, Ann Maes en Frederik Picard Do tell - Stap voor stap richting een sterk duurzaamheidsverhaal. Zijn voorspelling voor het komende jaar:
Vanaf 2025 ontkomt geen enkel bedrijf meer aan duurzaamheidsrapportage. Voor slimme marketeers biedt deze nieuwe Europese verplichting echter ook een uitgelezen kans om impact te maken. Bedrijven die verder gaan dan alleen ‘rapporteren’ en erin slagen om op een transparante, onderbouwde én aantrekkelijke manier over duurzaamheid te communiceren, zullen de nieuwe winnaars zijn.
Duurzaamheidscommunicatie vraagt om een stevige onderbouwing. De nieuwe EU-richtlijn over groene claims (2024) stelt dat bedrijven hun beweringen over milieu-impact of de prestaties van hun producten en organisatie moeten ondersteunen met robuuste, wetenschappelijk verifieerbare methoden. Dat maakt 2025 een kanteljaar, waarin sterke duurzaamheidscommunicatie naar een hoger niveau wordt getild. Slimme marketeers zullen een ‘quantum leap’ maken door deze verplichtingen te omarmen en tegelijkertijd gebruik te maken van denkmodellen zoals het D-spotmodel, die hen helpen om duurzaamheidsboodschappen strategisch en overtuigend te brengen. In welke mate relateren je duurzaamheidsinspanningen tot je core business en in hoeverre communiceer je er al dan niet over? Die twee vragen zijn cruciaal voor het succes van je duurzaamheidsverhaal.
Kortom, 2025 wordt het jaar waarin duurzaamheidscommunicatie essentieel wordt voor merkpositionering, investerings- en klantrelaties. Transparantie en meetbare resultaten worden de hoekstenen van geloofwaardige communicatie. Bedrijven die deze elementen omarmen, bouwen niet alleen een sterke relatie op met hun doelgroep, maar onderscheiden zich ook positief en hoopvol in een competitieve markt.
Mini-magazine
Om je verder kennis te laten maken met de genomineerde auteurs en hun boeken kun je terecht op deze pagina.
Kom ook
Tijdens het event de PIM Marketingliteratuurprijs, kun je ook direct in gesprek met de auteurs. De uitreiking vindt plaats op 14 november 2024, bij Easyfairs in Gorinchem.
Aanmelden kan hier >
Over Karin de Zwaan
Karin werkt als marketeer bij Managementboek.