De Vanzelforganisatie
‘Kom langszij voor meer leven in de brouwerij.’ Die zin is de kern van De Vanzelforganisatie, het boek waarin Simon van der Veer zijn visie op het veranderen van organisaties heeft beschreven. Het is een complex en doorwrocht boek, dat met behulp van tientallen doordachte illustraties laat zien hoe Van der Veer de grote veranderliteratuur gebruikt en hoe hij zijn ideeën in de praktijk brengt.
De executive summary leest als volgt: Van der Veer pleit er nadrukkelijk voor weg te blijven van snelle voorkeursoplossingen, maar eerst te kijken naar wat vanzelf goed loopt in organisaties. ‘De meeste organisaties deugen’, zegt Van der Veer met een knipoog naar Rutger Bregman. Veel loopt vanzelf goed, zonder dat sturing van hogerhand nodig is. Organisaties kennen een eigen ‘vanzelfdynamiek’, zoals Jan den Hollander al zei, en beschikken daardoor over een ‘vanzelflerend vermogen’. Maar dat betekent niet dat het boek een pleidooi is om alles los te laten. Integendeel zelfs. Het maakbaarheidsgeloof dat ten grondslag ligt aan concepten als zelfsturende organisaties heeft ons vaak op het verkeerde been gezet. De kwaliteit van het werk is er juist bij gebaat als mensen elkaar disciplineren in hoe zij van waarde kunnen zijn. Veranderingen zullen zelfs beter tot hun recht komen als zij aansluiten op wat wel goed loopt in organisaties. Van leiders vraagt dat een balanceer-act: zij moeten over de nodige zelfrelativering beschikken zodat zij niet te snel ingrijpen, maar de hiërarchie zorgt juist voor ordening en verbinding. Het is de beste manier om versnippering van het werk en de resultaten te voorkomen. (De gehele samenvatting lees u dus in de januari editie.)
Duurzaam kapitalisme
Voor een goed leven nu en in de toekomst, hebben we een duurzaam kapitalisme nodig. We kunnen niet alles overlaten aan alleen de markten of alleen de overheden. Willem Schramade biedt een geïntegreerde blik op financiën en duurzaamheid, door de financiële structuren te analyseren die ons ervan weerhouden klimaatverandering aan te pakken en welzijn voor iedereen te creëren. Het principe is simpel, maar de uitwerking is complex!
Bouw een succesvolle online marktplaats
Online marktplaatsen hebben grote voordelen ten opzichte van ‘traditionele’ verkoopmodellen. Ze zijn laagdrempelig, betrouwbaar en transparant en brengen een enorme hoeveelheid aanbieders en vragers bij elkaar. In Bouw een succesvolle online marktplaats nemen auteurs Wout Withagen en Joost Gielen de lezer stap voor stap mee in het proces van het bouwen en laten groeien van een platform.
Extreem eigenaarschap
Met extreem eigenaarschap kunnen managers net zo strijdkrachtig worden als een Navy SEAL, schrijven voormalige ‘seals’ Jocko Willink en Leif Babin. De leiderschapsstijl draait om het nemen van volledige verantwoordelijkheid voor alles wat er in het team plaatsvindt, ongeacht de omstandigheden. Ego's en persoonlijke agenda's komen er niet aan te pas, want team en missie gaan boven alles.
Over Pierre Pieterse
Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.