Continu wordt er gemonitord hoe het gebruik is, wordt er feedback van gebruikers opgehaald, en worden er aanpassingen gemaakt om het product of de dienst nóg beter te maken. Ik zie deze mindset ook steeds meer terugkomen in de succesvolle business modellen van deze tijd: een dienstverlening is nooit af; men is continue op zoek hoe het te verbeteren of waar nog meer waarde toegevoegd kan worden.
In de immer rapper veranderende wereld om ons heen wordt de houdbaarheidsdatum van business modellen steeds korter. Een tijd geleden kon je als bedrijf nog prima een aantal decennia voort door je business zo nu en dan tegen het licht te houden en eventueel wat aanpassingen te doen. Door allerlei factoren, vooral technologie, verandert de context steeds sneller en moet je je nu als bedrijf permanent blijven ontwikkelen. Je moet continu nieuwe waarde creëren omdat anders de concurrentie (vaak uit onverwachte hoek) dat voor je doet. (Hoe bijvoorbeeld kunstmatige intelligentie nieuwe waarde creëert, heeft u in mijn vorige column kunnen lezen.)
Het concept van permanent bèta is dus iets wat voor alle bedrijven steeds belangrijker wordt. Omdat de wereld om je heen in beweging is, moet je dat als bedrijf ook zijn. En dat zou zich niet alleen moeten richten op het implementeren van je huidige business model maar ook in je zoektocht naar nieuwe waarde. Binnen het uitvoeren van je huidige business model kun je de houdbaarheid daarvan verlengen door continue je producten en dienstverlening aan te scherpen naar de (veranderende) wensen van de consument en nieuwe (technische) mogelijkheden. Door het met elkaar eens te zijn dat je producten en dienstverlening nooit af zijn, en door continue op zoek te gaan naar klantinzichten (door data en feedback), creëer je een cultuur waarin continu verbeteren centraal staat. Dit leidt tot incrementele innovaties en dus een verlenging van de houdbaarheid van je business model. Je ziet dat bedrijven met een agile cultuur goed in staat zijn om dit voor elkaar te krijgen.
Maar omdat ieder business model minder relevant en uiteindelijk irrelevant wordt, moet je ook op zoek naar een volgend business model. Dit is de zoekkant van je bedrijf. Op welk vlak kan je nog meer en andere waarde voor je huidige en nieuwe klanten bieden? Ook dit is een zoektocht die nooit af is. Het gaat er namelijk niet om dat je die ene juiste oplossing vindt, want die bestaat niet in een veranderende wereld. Het gaat erom dat je nieuwe gebieden van waarde verkent, inzichten ophaalt en aanpast zodat je langzaam maar zeker transformeert richting een nieuw business model. Naast of ter vervanging van je huidige business model. Je maakt een shift in je business model. En ook dan heb je niet het eindstation bereikt. Want dan moet je alweer bezig zijn met je volgende shift. Permanent bèta dus, ook op business model niveau. Voor je huidige en toekomstige waarde. Dit lijkt een simpel principe, maar vergt veel discipline, leiderschap en het juiste proces.
Gijs Mensing is Strategy Designer bij Business Models Inc.
Over Gijs Mensing
Gijs Mensing is Strategy Designer bij Business Models Inc.