Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Waarom AI in je business model moet

Kunstmatige intelligentie (AI) zit op de top van haar hype curve, bijna iedereen praat erover. In vrijwel alle strategie- en innovatietrajecten die ik vanuit met Business Models Inc. Begeleid, wordt kunstmatige intelligentie geïdentificeerd als een van de belangrijkste ontwikkelingen die vroeg of laat het huidige business model gaat raken. En terecht. Het geeft grote mogelijkheden voor het creëren van nieuwe waarde. En als jij het niet gaat doen, doet iemand anders het. En dan heb je een probleem.

Pierre Pieterse | 20 augustus 2018 | 2-3 minuten leestijd

AI kan in principe in elk type business model een belangrijke rol spelen, maar voor het ene model is het wat essentiëler dan voor het andere. Het platform business model bijvoorbeeld. Dat model bestaat al een geruime tijd en heeft zich in de jaren geëvolueerd van het samenbrengen van vraag en aanbod (de ouderwetse markt) naar een modern ecosysteem dat de interactie tussen twee of meerdere doelgroepen orkestreert, schakels wegneemt, transparantie creëert, en daarmee waarde toevoegt. De overtreffende trap van een platform business model is een exponentieel business model. Dat is een platform wat exponentieel kan groeien doordat het een probleem voor een grote groep mensen oplost, en voornamelijk gebaseerd is op digitale interactie. Een belangrijk element om een platform exponentieel te maken is AI.

Zo kan je AI inzetten om je waardepropositie sterker en nog meer schaalbaar te maken. AI speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol bij het in kaart brengen van vraag en aanbod op een platform, zoals bij Alibaba.com. Of bij het op grote schaal gepersonaliseerde content en diensten te leveren op basis van gedrag, zoals Netflix dat doet. Of door data te analyseren en terug te geven in de vorm van inzichten, zoals Adyen doet. Vooral in de startup scene wordt AI veel gebruikt om nieuwe waarde te creëren. In consumentenkrediet zien we Affirm dat kredietwaardigheid toetst op basis van publieke profielen en gedrag van consumenten. Of, van eigen bodem, PacMed dat met AI huisartsen adviseert in het kiezen van de juiste behandeling bij urineweginfecties. Randvoorwaarde is dat je veel (klant)data genereert en verzamelt als bedrijf (big data), en dat is exact wat de meest succesvolle business modellen vandaag de dag doen.

 Ook kan AI ervoor zorgen dat binnen je kernactiviteiten er minder fysieke barrières zijn om te schalen, bijvoorbeeld door het inzetten van robotics. Niet voor niets is Amazon aan het experimenteren met bezorging via drones. Dit is wellicht wat ver van het gemiddelde bed, maar AI is ook veel laagdrempeliger in te zetten. Zoals je klantinteractie inrichten via intelligent chatbots zoals CitizenM op haar site doet. Of het eerdergenoemde Affirm die door algoritmen bijna geen menselijke arbeidskrachten meer nodig heeft voor de beoordeling op kredietwaardigheid.

 Maar weinig bedrijven weten echt concreet waarom en waarvoor AI in te zetten. De meeste bedrijven focussen zich op het goed doorgronden van de technologie, maar dat is niet het belangrijkste. Veel belangrijker is om met elkaar goed te begrijpen welke waarde je wilt creëren voor je klanten en hoe je (beoogde) business model in elkaar steekt. Pas dan kan je bepalen hoe AI daarin een rol kan spelen en kan het echt voor jou en je klant gaan werken.

 Dus stel jezelf de vraag: Wat is onze ambitie richting klanten? Welk probleem lossen we voor ze op vandaag? Welk probleem kunnen we volgend jaar voor ze oplossen? En hoe kan kunstmatige intelligentie dat mogelijk maken?

Op 22 november 2018 organiseert Managementboek i.s.m. Brainnet en Flexbrain het seminar 'Algoritmen als drivers of change' met o.a. Jim Stolze, Jarno Duursma en Patrick van der Pijl als sprekers.

Over Pierre Pieterse

Pierre Pieterse was tot februari 2022 hoofdredacteur van Managementboek Magazine.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden