Waarom RetailTheater?
‘Er zijn twee vragen die we bijna dagelijks krijgen. ‘Is er eigenlijk nog wel toekomst voor de fysieke retail?’ en ‘Hoe zorg ik ervoor dat mijn klant ook echt koopt?’ En wat ons betreft is het antwoord op de eerste een volmondig ja. Het tweede ligt daar dicht bij. Uit onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK blijkt dat 70 tot 80 procent van de aankoopbeslissingen gedaan wordt op de winkelvloer. Dus juist daar kun je als retailer het verschil maken. Er liggen daar dus nog volop kansen, maar alleen als je het verschil weet te maken en het retailspel speelt volgens de laatste inzichten. Het echte uitgebreide antwoord geven we met RetailTheater. Een boek, een netwerk én een online inspiratiebron.’
OK, Retail Theater is dus drie dingen ineen. Kun je het concept verder uitleggen?
Carin: ‘Binnen het nieuw opgerichte RetailTheater geven we individuele retailers, ketens en fabrikanten advies en helpen we ze om hun winkelconcepten nog beter te maken en te activeren. We zijn in staat om de retailer volledig te ontzorgen van concept tot uitvoering; binnen RetailTheater werken we in een netwerk waar allerlei professionals ingeschakeld kunnen worden, van stylisten tot online experts. Overigens merken we dat onze aanpak niet alleen traditionele retailers aanspreekt. Eén van de eerste projecten was voor verzekeraar Univé. We bedachten een pop-up winkel voor ze met als thema Clubhuis Univé. Niet gericht op verkoop maar op kennismaking met een coöperatieve verzekeraar. Een aanpak die heel veel positieve reacties kreeg.’
Femke: ‘Binnen het concept is ons boek RetailTheater het praktische vervolg op Prikkel de Koopknop, het retailboek dat Carin eerder schreef. Het boek is hard nodig. Om van een ‘space’ een ‘place’ te kunnen maken, moet je als retailer vandaag de dag echt meer in huis hebben dan ‘een beetje weten wat klanten willen’. Met het boek RetailTheater leer je theater te maken in je winkel, en hoe je van een gewone ruimte een plek maakt waar mensen graag komen en kopen. Je leest hoe je zintuigen prikkelt én hoe je flexibele, opvallende en verrassende presentaties bouwt die werken. We hebben bewust gekozen voor een boek waarin papier en internet naadloos in elkaar overgaan. Een omnichannel informatiebron die volstaat met inspiratie en informatie om zelf mee aan de slag te gaan. Handige checklists, tips & tricks vind je in het boek, op de bijbehorende website, Pinterest, Spotify, YouTube en andere plekken.’
Hoe is het idee ontwikkeld? Gelden daarbij nog bepaalde principes? Wie is de doelgroep?
Femke: ‘We vonden elkaar in eerste instantie vanuit een gedeelde passie voor retail en een manier van werken die erg goed aansluit. Wat ons uniek maakt daarin, is dat we elkaar enorm goed aanvullen. Carin met haar enorme inhoudelijke kennis van de retailwereld, ik vanuit de communicatiekant. Toen we een project oppakten met stylisten en een online expert erbij, zagen we pas écht goed hoe we van begin tot einde het verschil kunnen maken.’
Carin: ‘Natuurlijk zijn retailers en andere professionals in die tak van sport onze ‘hoofdklanten’. Maar eigenlijk zijn we er voor iedereen die op een fysieke plek echt in contact wil komen met zijn klanten. Waarbij we de verschillende offline en online kanalen in elkaar over laten lopen. En omdat onze aanpak praktisch is, wilden we een naslagwerk ontwikkelen waarmee je meteen aan de slag kunt om van jouw winkel een echte experience te maken én dat goed over te brengen, ook in je communicatiekanalen.’
Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Uitbreidingsplannen, live of digitale ontmoetingen met de community? Allianties?
Carin: 'Het boek is, passend bij de tijdsgeest, helemaal omnichannel. Via layar komen lezers in een online wereld. Daar vinden ze volop visuele inspiratie die de stappen nog verder uitbeeldt dan het visueel aantrekkelijke boek al doet. Het grote voordeel is natuurlijk dat we het online gedeelte steeds actueel kunnen houden en aanvullen met de nieuwste voorbeelden. Verder zijn we bezig met het uitrollen van een serie stoomcursussen voor retailers. De eerste reeks start al in september. Binnen drie dagen leren ze op allerlei manieren om hun van hun winkel snel een ontmoetingsplaats te maken waar klanten graag terugkomen. Ook het netwerk van retailspecialisten zal de komende tijd nog uitbreiden. Zij volgen de mastercourse ‘De winkel als Theater’ en kunnen daarna ook aan de slag. Verder blijven we lezingen geven en hopen we op veel spannende projecten uit retailland.’
Bron: Peter van Woensel Kooy, MarketingTribune
Over Justin van Lopik
Justin van Lopik is werkzaam bij Managementboek en hoofdredacteur van Managementboek Magazine, platform voor business professionals.