Margareth de Wit is al 33 jaar ondernemer en expert op het gebied van leiderschap & leiderschapsontwikkeling, generatiemanagement en changemanagement.
Meer over Margareth de WitMaking SHIFT Happen - Regisseren van impact
Paperback Nederlands 2020 1e druk 9789463720168Samenvatting
Leiderschap kun je leren. Toekomstige ontwikkelingen in organisaties worden in sterke mate beïnvloed door de effectiviteit van ons leiderschap. Margareth de Wit beschrijft in tien stappen hoe je je als leidinggevende kunt trainen om gewenste transities in je organisatie te bewerkstelligen.
Margareth de Wit, zelf opgeleid aan INSEAD en Wharton, heeft een lange en rijke ervaring in de toppen van internationale bedrijven in de VS, India, Engeland en Afrika. Zij geeft intensieve leiderschapssessies aan CEO’s, commissarissen, managers en bestuurders. Ook heeft zij honderden professionals in het onderwijs geïnspireerd om zichzelf te zien als de spil die beter onderwijs mogelijk maakt door intelligent samen te werken in zelfsturende schoolteams. Haar ervaringen laten zien dat systematische aandacht voor leiderschap en groepsdynamica succesvolle en toekomstbestendige organisaties creëert. Met sprekende voorbeelden uit haar brede praktijk, historische vergelijkingen, menselijke interacties, analytische schema’s en evidence-based methodes schetst De Wit de weg naar effectief leiderschap. Een transitie die nooit af is, maar wel steeds tot verbetering leidt, zowel persoonlijk als organisatorisch.
"Het boek is een praktische gids boordevol concrete voorbeelden van activiteiten aan de hand waarvan beroepsbeoefenaren zowel organisaties als personen kunnen begeleiden bij het verwezenlijken van transities." - Jack Zenger en Joe Folkman
"Veranderen is niet moeilijk, je moet weten waar je naartoe wilt en zorgen dat je er komt. Veranderen lukt als je een overtuigde keuze maakt voor een nieuwe toekomst. Als je zeker weet dat je daar naartoe wilt waar je nog niet eerder was. Margareth de Wit helpt je nieuwsgierig te worden naar die nieuwe wereld." - Marianne Zwagerman, schrijfster, columniste en media-entrepreneur
"Een echte uitnodiging om uit onze comfortzone te stappen en de verandering te zijn "that makes the shift happen"!" - Maarten de Vries, CFO Akzo Nobel
Specificaties
Lezersrecensies
Interviews en artikelen (1)
Over Margareth de Wit
Inhoudsopgave
Woord vooraf 15
Voorwoord 19
Inleiding: Het speelveld 23
Leiderschap en emotionele besmetting 23
Professionele besmetting op vier niveaus 25
De balans tussen cognitie en emotionele betrokkenheid 28
Toon je warmte, voordat je je competentie toont 29
Is het beter om geliefd of om competent te zijn als leider? 31
Leiderschap en jouw transitie 32
1. Leiderschap 37
Een paradigma-shift 39
Lerende organisaties 42
Is ontwikkeling mogelijk? 44
Making Shift Happen 49
2. De sweet spot 55
Het CPO-model 55
Drie scenario’s 58
Goed is niet goed genoeg! 60
Focus op sterktes 65
Halo- en horn-effect 68
3. De zoektocht naar de heilige graal 71
Effectiviteit van leiderschap 72
Inspireren en motiveren: is charisma het geheim? 73
‘Silver bullet’ 76
Inspireren kun je leren 76
De kerningrediënten voor inspirerend leiderschap 77
High performing: focus op snelheid en kwaliteit 80
4. Impact op het team 87
Relatie en resultaten 87
Zes brugfuncties 90
Een positieve werkcultuur 92
Nieuwe betekenis aan het werk en de organisatie 95
Vertrouwen als basis voor een positieve cultuur 98
5. Transformeren van de organisatie 105
Cultuur als hefboom 105
Om de organisatiecultuur te veranderen moet de leider ook
veranderen 108
Leiderschapsontwikkeling: drie punten ter verbetering 111
Innovatieve cultuur 113
6. Feedback als motor voor ontwikkeling 119
Feedback, omdat je het waard bent 121
Feedback: moet ik het wel vragen? 125
Reageren op feedback: zeven principes 126
Werknemers willen feedback: feedback geven 129
Opbouwende feedback 131
Corrigerende feedback 132
7. Leiderschap door de generaties heen 137
Generatiemanagement 138
Generatie-effecten op de werkvloer 141
Vier generaties 143
Babyboomers (geboortejaar: 1945-1960) 143
Generatie X (geboortejaar: 1961-1980) 144
Generatie Y/millennials (geboortejaar: 1981-1995) 145
Generatie Z (geboortejaar: 1995-2010) 145
Leiderschap en generaties 146
Generatie Y/millennials nader bekeken 147
Welke feedback wil generatie Y? 150
Betrokkenheid: extra aandacht voor generatie Y? 151
8. Leiderschap man/vrouw 155
Het onbewust toeschrijven van leiderschapscompetenties 155
Gender en zelfverzekerdheid 159
Rolmodel 160
De businesscase 161
Leiderschap man/vrouw in het onderwijs 163
Gender en onze uitdaging 165
9. Inclusief leiderschap 173
Inclusie en diversiteit 174
Leiders hebben impact op inclusie 176
Hoe kan een leider inclusie realiseren? 178
10. Making Shift Happen! 183
Tot slot 189
Noten 191
Literatuur 197
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan