Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
,

Ondernemen met gevoel

Hoe persoonlijke en organisatie-ontwikkeling elkaar kunnen versterken

Gebonden Nederlands 1998 1e druk 9789055941216
Voormalig top 100Totaal 59 dagen
Dit product is niet leverbaar

Samenvatting

Organisaties kenmerken zich door permanente vernieuwing. We worden hierbij steeds meer op onszelf teruggeworpen. De praktijk leert ons dat veel mensen en processen vastlopende in angstgestuurde patronen: behoudzucht, egoïsme en opportunisme. De onveiligheid neemt toe en angst stroomt als water naar het laagste punt. Tot het daar verdampt in de vorm van wantrouwen, sarcasme en gestolde eenzaamheid. Dit patroon kost ongelooflijk veel energie en gaat ten koste van de creativiteit, het ondernemerschap en ten slotte het levensgeluk van mensen. Niemand wordt graag gedegradeerd tot robot.

Daarom mag verzakelijking niet uitmonden in verharding. We stappen een nieuw tijdperk binnen, waarin nieuwe waarden en normen gelden. Mensen willen zichzelf kunnen uitdrukken binnen en vereenzelvigen met hun organisatie. Salaris geldt niet meer als ruilmiddel voor ingeleverde levenslust en creativiteit. Het denken van Fijlstra en Wullings wordt gedomineerd door zekerheid, voorspelbaarheid en stapsgewijze verandering.

De huidige realiteit leert, dat de omgeving maar in beperkte mate beheersbaar is en dat we open moeten staan voor het onverwachte en onberekenbare. Wanneer beheersen, sturen, aansturen en wegsturen de leidende motieven zijn, zitten we dus op een dood spoor. Want mensen en organisaties zijn in de kern zelfhelend, zelfregulerend en zelfsturend. Voor mensen die open ontvankelijk in de wereld staan en die durven loslaten, is het een buitengewoon spannende tijd. Voor die mensen wil 'Ondernemen met gevoel' een bron van inspiratie zijn.

Specificaties

ISBN13:9789055941216
Taal:Nederlands
Bindwijze:gebonden
Aantal pagina's:132
Uitgever:Scriptum
Druk:1
Verschijningsdatum:18-10-2007
Hoofdrubriek:Algemeen management

Expertrecensies (1)

recensie
Ondernemen met gevoel
Lizette Rosenboom | 6 november 1998

Lezersrecensies

4.7 van de 5
3 stemmen
2
1
0
0
0

Over Rob Fijlstra

Organisatie activist: frisdenker, status-quo uitdager, prestatieaanjager en potentieel ontsluiter. Na de middelbare school, sociale academie en voortgezette opleiding kreeg zijn beroepsmatige pad vorm door zijn hart te volgen en telkens niet te kiezen voor de gemakkelijkste weg. Zo leverde de erkenning als dienstweigeraar hem een baan op binnen de organisatieafdeling van de Universiteit van Amsterdam, met fantastische collega’s die hem het vak van organisatieadviseur leerde. Na vier jaar belandde hij bij de Postgiro RPS Gemeentegiro, met als mazzel dat er veel inzichten over cultuurverandering en organisatieontwikkeling op zijn pad kwamen. Na 13 jaar en verschillende leidinggevende rollen was het in 1990 tijd om op eigen benen te gaan staan. Dus sloot Rob zich als partner aan bij AVOP (Adviesgroep voor Organisatie Psychologie). Om van daaruit DGA te worden van de maatschap FijlstraWullings te Amstelveen. Rob is nu (certified) management consultant, intervisie begeleider, klankbord en begeleider van werkconferenties. Hij is tevens een energiek, uitdagend en veelgevraagd spreker. Rob is altijd op zoek naar ongebruikt potentieel met als motto ‘anders kijken, meer zien’. Zijn startvraag is dikwijls: ‘what’s really crying out for change here?’

Andere boeken door Rob Fijlstra

Over Harry Wullings

Harry Wullings is partner bij Fijlstra-Wullings; een maatschap die zich vooral bezighoudt met de vraag wat individuen en organisaties kunnen doen om het aanwezige potentieel goed te benutten. Rob is publicist van diverse boeken over leiderschap.

Andere boeken door Harry Wullings

Inhoudsopgave

Woord vooraf

Inleiding

1. Verwarring en dwaling
2. Dinosaurussen, zwerfkeien en fossielen
3. Persoonlijke ontwikkeling
4. Verdwaling en bemoediging
5. Organisatie-ontwikkeling
6. Simultaan verbeteren en vernieuwing
7. Afstemming en verbinding

Besluit
Bijlage - diagnose-instrumenten
Verder lezen

Managementboek Top 100

Rubrieken

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden

        Ondernemen met gevoel