Communiceren op uw gezondheid
de stem van wetenschappers in het gezondheidsdebat
Paperback NL 2020 9789044132694Samenvatting
Bij de recente uitbraak van ebola ontstond paniek. Toch eist de schijnbaar onschuldige seizoensgriep jaarlijks meer slachtoffers. Waarom laten dan niet alle patiënten uit risicogroepen zich vaccineren? Welke lessen kunnen we daaruit leren? En welke rol moeten wetenschappers spelen in het vermijden en aanpakken van deze ziektes?
Wetenschappers moeten beter communiceren op een open en transparante manier, beter samenwerken met beleidsmakers en zorgverleners en de bevolking juist informeren. Maar hoe moet dat dan?
De auteurs illustreren met voorbeelden en anekdotes hun vaststellingen en aanbevelingen, gebaseerd op hun jarenlange ervaring in het griepveld. Ze gaan in op kansen en valkuilen in de relatie met de pers, op het verantwoorden van onderzoek en de samenwerking met de farmaceutische industrie, op de risico's op desinformatie, enzovoort.
Het boek is aldus een oproep naar wetenschappers, beleidsmakers, industrie en zorgverleners om hun verantwoordelijkheid op te nemen voor een duurzaam gezondheidsbeleid.
Met een voorwoord door Marc Van Ranst en Roel Coutinho.
Over de auteurs
PROF. DR. A.D.M.E. (AB) OSTERHAUS is hoogleraar virologie en virus discovery aan de Universiteit Utrecht en directeur van het nieuw opgerichte Center for Infection Medicine and Zoonoses Research in Hannover. Voordien was hij hoofd van het departement viroscience van het Erasmus MC in Rotterdam.
CHRIS VANLANGENDONCK is marketeer en communicatiewetenschapper. Ze staat aan het hoofd van Semiotics, een bureau dat wetenschappers, wetenschappelijke organisaties en academische instellingen begeleidt bij hun communicatie.
Ab Osterhaus is voorzitter van de European Scientific Working group on Influenza (ESWI), Chris Vanlangendonck is er verantwoordelijk voor de positionering en communicatie.
Specificaties
Lezersrecensies
Rubrieken
- Advisering
- Algemeen management
- Coaching en trainen
- Communicatie en media
- Economie
- Financieel management
- Inkoop en logistiek
- Internet en social media
- IT-management / ICT
- Juridisch
- Leiderschap
- Marketing
- Mens en maatschappij
- Non-profit
- Ondernemen
- Organisatiekunde
- Personal finance
- Personeelsmanagement
- Persoonlijke effectiviteit
- Projectmanagement
- Psychologie
- Reclame en verkoop
- Strategisch management
- Verandermanagement
- Werk en loopbaan