Effectief leren
Paperback Nederlands 2020 5e druk 9789001896522Samenvatting
Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde.
Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen om toe te passen in de klas. Deze praktijkgerichte inslag wordt mooi gecombineerd met een stevige theoretische basis.
Deze vijfde editie is volledig herzien en vernieuwd. Er is extra aandacht voor leerstrategieën en formatief handelen. Daarnaast is het boek uitgebreid met een hoofdstuk over differentiëren in de klas. Verder is er aan het eind van ieder hoofdstuk een paragraaf toegevoegd met gereedschap voor de toekomstige docent, zodat deze het geleerde nog makkelijker kan koppelen aan de eigen praktijk. Tot slot is er een duidelijke koppeling aangebracht tussen de inhoud van de hoofdstukken en de wetenschappelijke verdieping aan het einde van ieder hoofdstuk.
- Reikt instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven resulteert in effectief leren;
- boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen
- vernieuwde editie met extra aandacht voor leerstrategieën, formatief handelen en differentiëren.
Naast het boek is er een website die uitgebreide ondersteuning biedt voor studenten en docenten. Daar zijn oefentoetsen, een begrippentrainer, opdrachten, illustratieve filmpjes en samenvattingen te vinden. Docenten kunnen met Toets op Maat zelf hun eigen toetsen samenstellen.
Specificaties
Lezersrecensies
Over Michel van Ast
Inhoudsopgave
1 Effectief leren in de les
Kenmerken en principes van effectief leren in de les
1.1 Leren en geheugen
1.2 Sleutelbegrippen bij het vormgeven van effectief leren
1.3 Leeractiviteit en leergedrag
1.4 Vaardigheden en competenties eigen maken versus kennis
1.5 De docent als regisseur
1.6 Achtergronden bij effectief leren en leeractiviteiten
Samenvatting
2 Bevorderen van het leerklimaat
Voorwaarde voor effectief en actief leren
2.1 Drie basisbehoeften
2.2 Motivatie
2.3 Een ‘werken voor’- en een ‘werken met’-leerklimaat
2.4 Orde
2.5 Achtergronden bij leerklimaat
Samenvatting
3 Directe instructie
Een betrouwbaar basismodel
2.1 Effectief leren en directe instructie
2.2 Een les ontwerpen
2.3 Een les uitvoeren
2.4 Gereedschap bij directe instructie
2.5 Achtergronden bij directe instructie
Samenvatting
4 Vragen stellen
Een begin maken met activerend leren
4.1 Doel en inhoud van vragen
4.2 Vragen stellen in de klas
4.3 Achtergronden bij vragen stellen
Samenvatting
5 Activerende didactiek en samenwerkend leren
Activerende werkvormen en basisprincipes voor samenwerken in de klas
5.1 Activerende didactiek
5.2 Samenwerkend leren
5.3 Gereedschap bij activerende didactiek en samenwerkend leren
5.4 Meer samenwerkingsstructuren
5.5 Achtergronden bij activerende didactiek en samenwerkend leren
Samenvatting
6 Recht doen aan verschillen
Effectief differentiëren op meerdere manieren
6.1 Differentiëren
6.2 Didactisch differentiëren en organisatorisch differentiëren
6.3 Specifieke verschillen om rekening mee te houden
6.4 Gereedschap bij recht doen aan verschillen
6.5 Achtergronden bij recht doen aan verschillen
Samenvatting
Nawoord
Literatuur
Register
Illustratieverantwoording
Rubrieken
- advisering
- algemeen management
- coaching en trainen
- communicatie en media
- economie
- financieel management
- inkoop en logistiek
- internet en social media
- it-management / ict
- juridisch
- leiderschap
- marketing
- mens en maatschappij
- non-profit
- ondernemen
- organisatiekunde
- personal finance
- personeelsmanagement
- persoonlijke effectiviteit
- projectmanagement
- psychologie
- reclame en verkoop
- strategisch management
- verandermanagement
- werk en loopbaan